søndag 4. juli 2010

Rapport fra Gyland rundt

Jeg har alltid savnet ritt i tidsrommet etter Nordsjørittet, fordi det er da jeg etter planen skal ha formen på topp. Før hadde vi Farrisrunden, men den kommer nå på samme dag som Nordsjørittet. Derfor var denne nykommeren fra Flekkefjord Sykkelklubb velkommen. Siden det var annonsert et tak på 200 ryttere, var jeg derfor tidlig ute med å melde meg på. Jeg fikk start nummer 1 :-) Jeg tror ikke arrangementet nådde 200 deltakere, kanskje rett i underkant av 100. Det var lite klubbdrakter å se fra de store sykkelklubbene fra Nord-Jæren, selv ikke fra BCK, men det var 3 ryttere fra Bros Test Team.
Værmeldingene har variert litt i løpet av uka men i de siste dagene så har de lovet finvær og finvær ble det med ca. 16-17 grader som steg til 20 grader under rittet, sol og lite vind. Det var kanskje litt for varmt. Jeg hadde med 2 0.7l flasker underveis. Selv om jeg drakk ca. 1 liter vann etter målgang, så merket jeg ingen tegn til overhydrering.
Starten er relativt flat og i medvind, dette gjorde at farten var høy. Likevel klarte Jone Ellingsen og Geir Dahlen å dra i fra. De holdt denne ledelsen helt inn til mål. Jeg vet ikke om dette var avtalt eller ei, men jeg hang med gruppe 2 opp første bakken, før jeg måtte slippe, så de jobbet ikke kjempehardt for å ta inn lagkameratene i teten ;-)
Rittet er innom 3 flate asfalt veier som ligger i dalbunnen. I mellom disse veiene så er det ganske kupert terreng. I distanse så er nok over halve rittet på relativ flat asfaltvei, så er det noen korte stykker med grusvei, resten er traktorveier av ymse kvalitet og faktisk en god del sti. Stiene virker generelt godt fundert og greie å sykle på, men litt gjengrodd hist og pist. Det var ett parti med litt myr som gikk greit i dag siden det var tørt, og ett parti i en bakke som var bratt og steinete, ellers så var det relativt greit. Jeg trener ikke mye i terreng, men hadde få problemer, men tapte en del tid i nedoverbakkene.
Det rittet jeg har kjørt som ligner mest på dette i terreng, må vel være Farrisrittet. Terrengpartiene i Hårfagrerittet er også noenlunde tilsvarende, men bare mye mer terreng. Det finnes ikke tilsvarende terrengpartier i Nordsjørittet, Garborgriket eller Birkebeinerrittet. Birkebeinerrittet har kanskje en nedfart etter Skramstadsetra som krever litt konsentrasjon.
Den mest heise nedoverbakken i terrenget var kanskje den første, med noen huller/humper som kan komme litt overraskende blant all gress. Her fikk jeg også et teknisk problem med sykkelen. Det er for flaut å si hva det var, men hvis du noen gang er i tvil hvor hardt du må stramme hjulbolten, så vil jeg råde til å ikke spare på kreftene. (Lærepunkt 1: Stram hjulboltene skikkelig)
I bånn av denne bakken stod Arnstein som hadde punktert og ikke hadde med slange eller pumpe. (Lærepunkt 2: Ta alltid med slange/pumpe) Jeg ga ham min pumpe og slange, det viste seg dessverre at min pumpe var defekt. (Lærepunkt 2a: På forhånd sjekk at den slange/pumpe du tar med fungerer)
Den posisjon jeg hadde i rittet nå beholdt jeg stort sett til mål. Jeg ble tatt igjen av Arnstein og jeg passerte vel en annen.
Typisk så taper jeg litt i den bratte nedoverkjøringen før vi kommer ned på asfalten igjen, og bruker lang tid, men greier som regel å ta igjen dem på flatene. Nedkjøringene handler mye om å tørre, og tørre handler for det meste om å øve for å se hvor grensene går. Det handler selvsagt også om teknikk, finne linjer osv, men det var ikke spesielt teknisk vanskelig. Jeg øver ikke på dette utenom i ritt og jeg kjører som regel ritt som ikke har slike utfordringer. Likevel så synes jeg at slike partier er kjekke å sykle på. For meg så var dette akkurat passe teknisk.
Arrangementmessig så var dette helt på høyden med de best arrangerte rittene. Merkingen var meget bra og det var mange vakter som passet trafikken, geleidet oss i riktig retning og varslet om spesielt farlige partier. Før start så delte starteren ut lapper med telefonnummer til folk med mobiltelefon, slik at de kunne varsle om ulykker etc. Dette har jeg og andre spurt om ved andre ritt, ok, andre ritt har sikkert/kanskje en beredskapsplan i samarbeid med 113, men de opplyser ikke om det.
Som oppsummering så vil jeg si at dette virket som et vel gjennomtenkt og utført arrangement, i en utfordrende og spennende løype, og på en fantastisk fin dag :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar