torsdag 22. juli 2010

Periodisering

Alle som har hørt litt om treningsteori har hørt om periodisering. Ved å dele treningen inn i perioder og variere intensiteten fra periode til periode, så har det vist seg at treningseffekten blir øket. En kan f.eks. starte med en uke med rolig trening og så øke intensiteten hver uke i de 3 neste ukene, slik at siste uke er intensiv, og for så å starte på nytt igjen.
Jeg har aldri klart å følge et slikt opplegg, jeg har riktig nok noen harde uker og noen rolige uker, sånn av og til, gjerne litt tilfeldig, p.g.a. arbeidsbelastning eller fordi jeg kjenner kroppen kan være litt utslitt etter hard trening eller ritt.
Nå skal jeg imidlertid inn i noen uker med veldig klar forskjell i intensitet, først en uke med ritt hver dag i Viking Tour og så en uke med fjellvandring. Etter planen så skal jeg være med på ritt rett etterpå. Skal bli interessant og se hvordan kroppen reagerer på dette. Kommer nok til å være litt sliten etter fjellvandringen tenker jeg, men sykkelmusklene kan nok være klare til dyst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar