søndag 14. august 2011

Jæren Hausttur 2011

7 august gikk rittet Jæren Hausttur av stabelen. Det pleier å senere på året, men var i år flyttet. Jeg tenkte at de kanskje burde endret navn fra "hausttur" siden det nå går om sommeren, men været var ihvertfall veldig høstaktig med kraftig nedbør, sterk vind og temp på 13 grader.
Siden forrige ritt, Nordsjørittet, så har jeg prøvd å nullstille og bygge formen opp igjen. Hovedmålet for ettersommeren er Birkebeinerrittet, så dette rittet er vel bare en del av oppkjøringen. Et annet ritt allerede 1 uke etter dette rittet, er Lysebotn-Bryne som er 15 mil langt. Siden Birken også er litt lenger enn rittene jeg kjørte på vårparten så har jeg prøvd å få lagt inn litt lengre langturer. Jeg har også lagt inn en dag i uken med intervalltrening med løp i motbakke. Løping i motbakke gir liten støtbelastning og en blir derfor ikke så støl som ved annen løping. Jeg har tenkt å være med på et løp senere i år, så det er greit å ha et visst løpegrunnlag. Dessuten så får jeg enklere pulsen opp ved løping, på sykkel så er jeg avhengig av gode bein for å få høy puls.

Jeg fikk heldigvis plass i startpulje 1 i dette rittet. Det betyr selvsagt mye for sluttiden å få starte med gode folk, men det viktigste er at de jeg starter med er erfarne syklister. Jeg synes det er utrolig kjekt å sykle i et felt der alle kjenner til "reglene" for å sykle i kjede. Rittet kommer fort inn i en lang bakke slik at inndelingen i felt blir "rettferdig" etter styrke i denne bakken. Det var mye motvind og regn i starten, det var til tider vanskelig å kunne se, kjørte uten briller. Kom heldigvis inn i et godtarbeidende felt som holdt lag til mål, med litt avskrelling i bakker og partier med sidevind. Det var glatt, men alle var klar over dette og tok hensyn til det i de krappe svingene, slik at det ikke var noen uhell i vårt felt. Kroppen holdt bra hele rittet. Det klarnet litt og temperaturen steg litt mot slutten, slik at en unngikk å bli kald. Dette var i det hele en positiv opplevelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar