Bortsett fra når en sykler i motbakker, så går mesteparten av all energi en bruker, til å overvinne luftmotstanden. Det er mye å tjene på å ligge bak andre, 37% har jeg lest. Nå kan ikke alle ligge bak andre og p.g.a. den store forskjellen, så er det ikke effektivt at en ligger framme og drar hele tiden, selv om han er sterkest.
Vi som ikke kjemper i teten, men ønsker om å få en bra tid eller plassering, har ikke noe å vinne, men kun alt å tape på lurekjøring. Her gjelder det om mulig å ta igjen gruppen foran og samtidig hindre å bli tatt igjen av gruppen bak. Da gjelder det at hele gruppen bidrar.
Det beste er å sykle i såkalt kjede, d.v.s. at en ligger i 2 rekker, hvor den ene rekken har litt høyere hastighet enn den andre. Forreste mann på den hurtige rekken legger seg umiddelbart foran på den sene rekken og senker hastigheten. Siste mann på den sene rekken øker hastigheten og legger seg bak på den hurtige rekken.
Det er svært viktig at det er en kontinuerlig rotering og det ikke blir noen akselerasjon i hurtigrekken, når ny man kommer først. Han som legger seg over i den sene rekken skal stoppe å trå, slik at han slipper fram neste mann.
Kjedesykling er enda mer viktig i motvind. En viktig detalj som få vet om, er at ved motvind enten fra høyre eller venstre, så skal alltid den sene rekken skjerme for vinden for den hurtige rekken. Det vil si at en faktisk bytter om på hvilken rekke som skal være hurtig og sen. Dette gjør en selvsagt ikke hver 100m, men for lengre strekk er det mye å tjene på dette. Jeg har sett/erfart mange eksempler på at når dette ikke blir gjort, så går det ikke lenge før folk blir utslitt og farten synker dramatisk. Årsaken til at dette er viktig, er at ellers blir folkene i den hurtige rekken liggende i vinden uten full beskyttelse fra personen foran, det blir da ikke en hurtig rekke særlig lenge.
Ellers så er det mange ting en må huske på når en sykler i kjede. Folk som trener med andre kan tenkes å ha øvd på dette under trening, andre gjør det kanskje for første gang i et ritt. Da kan det fort ende med knall og fall, men hvis alle hele tiden er bevisst på at de sykler i en gruppe, er det ikke noe problem.
Her er noen linker med mer detaljert informasjon:
http://www.ottestadsk.no/documents/Tips_om_kjedesykling.doc
Beskrivelse med video
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar