søndag 12. juni 2011

Nordsjørittet 2011

Etter 2 år med motvind med styrke kuling+, ref. Nordsjørittet 2010, fikk vi i år brukbart vær. Motvind i år også, men ikke sterkere enn 3-5 m/s tipper jeg. Overskyet oppholdsvær og ca. 12-14 grader i luften.

Starten gikk tidlig, jeg startet i første pulje som startet 07:30 og med tanke på at det er ca. 1 times kjøretid for å komme der og at en må stille seg opp 30 min før start for ikke å få rittet ødelagt i starten, ref. Garborgriket rundt, så ble det en ganske tidlig start på dagen. I år hadde jeg imidlertid forberedt meg på dette og brukt de siste par ukene til å gradvis forskyve døgnrytmen slik at dette ikke ble noe stort sjokk. Dette kom godt med siden min avtalte transport plan sammen med jobben sprakk når en sjåfør ikke ville stille opp så tidlig og je g måtte kjøre ned selv.

Det var en ny startordning i år for de best seedede, de startet sammen med aldersgruppa, de 150 best seedede hver aldersgruppe. Det var 4 slike grupper. Jeg er litt usikker på hva hensikten med dette var, kanskje for å gjøre litt mer stas på dem som vant aldersgruppene. For oss som startet først og som ikke kjempet i teten så var dette delvis bra fordi vi ble tatt igjen av noen av dem som startet bak og fikk litt hjelp på flatene, men det gjorde også at gruppene vi var i ble sprengt. Det er sikkert greit hvis en har krefter igjen på slutten, men ikke hvis en sliter og bare kjemper for å henge med pulja. For meg så var dette mest bra.

Jeg har i de rittene jeg har deltatt på i vår sett en nedadgående trend i form, både resultatmessig og i form av fordeling av tid i de høyere pulssoner. Det treningsopplegget som jeg har fulgt skulle gi toppform i dette rittet. Jeg var derfor spendt på om den siste uka med lite men spesifikk trening ville snu denne trenden. Svaret er vel at trenden ble snudd og at formen var bra, men den var langt fra så bra som den var i begynnelsen av mai.

Her er en fordeling av tid i sone i de forskjellige ritt:

Sone
Landsbyrittet
Garborg
Hårfagre
Nordsjø
4
64 %
01:10:15
68 %
01:56:55
44 %
00:56:40
64 %
02:01:40
5A
19 %
20:30
13 %
21:35
0 %
00:15
4 %
06:55
5B
1 %
01:03
0 %
00:00
0 %
00:00
0 %
00:05



Disponeringen var kreftene var bra, ut fra plassering i aldersgruppe ved hver passering så ser jeg at jeg hadde samme plassering på de 3 første passeringene, men hoppet fram 4 plasser ved målpassering.

Jeg var relativt mye plaget av kramper underveis. Dette er noe jeg må prøve å få bedre kontroll på.

Arrangementsmessig så vil jeg si at dette var et meget bra gjennomført arrangement. De har klare planer for alt og alt blir bra gjennomført. Det som trekker det ned for min del er at det er så vanskelig å få seg noe mat når en passerer mål. I f.eks. Hårfagrerittet så delte de ut mat ved målpassering og det er lett å få seg noe ekstra mat mens en bare følger "strømmen" gjennom målområdet. I Nordsjørittet er det ikke mulig å få mat etter målgang. Det er satt opp kraftige og høye barrièrer for å hindre dette. Her skal alle sette fra seg sykkelen på et lite egnet sted, hente bagasje, evt. dusje, før en skal tråkle seg tilbake for å få seg "en pølse". Slik som i går så måtte jeg rekker tog tilbake til Egersund og fikk derfor ikke noe mat. Andre år så har jeg pleid å sykle tilbake til Stavanger og da vil jeg helst kjapt ha litt mat og drikke før jeg stivner helt.

Jeg vil si at jeg generelt sett er fornøyd med årets Nordsjøritt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar