søndag 14. august 2011

Lysebotn - Bryne 2011

På tross av langtidsværvarselet som i en uke meldte om mye regn, så ble det sol og oppholdsvær med fin sommertemperatur på rittdagen 13 august. I tillegg så fikk vi god medvind mesteparten av rittet.
Dagen startet med en fin båttur fra Stavanger inn den fagre Lysefjorden. Rittet starter men en 9 km bakke med 9,4% stigning i snitt uten andre hvilepartier enn yttersvingene på hårnålsvingene. Hver gang jeg har syklet dette rittet, så har de folkene jeg kommet samtidig opp denne bakken med, vært de samme som jeg kommer samtidig i mål med. Ingen har klart å sykle i fra, men det er alltid noen som ikke klarer å holde distansen og faller i fra.

Jeg synes at jeg i fjor brukte for lang tid i forhold til tidligere opp denne bakken og har i år prøvd å trene bedre og redusert vekt på sykkel, i håp om å komme nærmere f.eks. 2007-tiden. Vil vel si at jeg lykkes litt, ved å sammenligne GPS så ser jeg at jeg var ca. 30 sek. foran fjoråret før det siste strekket. I det siste strekket fikk vi en kraftig motvind som reduserte forspranget med 20 sek. Dette er likevel 2:30 bak tiden fra 2007 opp denne bakken. Jeg har altså enda ikke klart å ta igjen de 2 årene uten sykling, men med fokus på løping. Jeg tror nok at noe av forskjellen ligger i dagsformen, både i fjor og i år så føltes beina tunge. Tidligere år så har jeg hatt opp til en ukes fjelltur i forkant av rittet. I år så er jeg nok mer stinn av trening. Håper at litt lettelse i treningen før birken vil virke formutløsende.

Rittet forløp meget bra, vi var en stor pulje nedover Sirdalen. Jeg prøvde å være våken for å ikke havne bak i tilfelle et brudd. Spesielt i oppoverbakkene opp fra Sinnes. Og selv om det ikke ble kjørt så hardt som i den første bakken, så ble det en splitt, heldigvis så var jeg med. Flere falt også fra nedover Hunnedalen, selv om det er nedoverbakke og det var medvind. Vi var en meget godt samarbeidende gruppe, vi tok igjen og passerte andre ryttere og grupper(!). Det viser hvor viktig det er å samarbeide godt og å unngå luker. Jeg gjorde min del av jobben og syklet nedover der uten noen stor belastning.

De siste motbakkene på slutten ble harde, det var spesielt en som nok hadde litt bedre kondis enn oss andre og sørget for at tempoet i bakkene var på topp. Jeg klarte relativt greit å henge med, selv i den siste motbakken på Undheim med kraftig sidevind.

Planen var så å sykle hjem i finværet med god medvind. Dette stoppet på Foss/Eikeland da jeg kjørte ned i et lite hull i veibanen og fikk en massiv punktering i mitt pariserhjul. Jeg fikk heldigvis haik med en dame med varebil, til Gandal togstasjon og heldigvis så var det en sykkelvennlig konduktør som hadde mange syklister om bord på det ellers lite fulle toget. (For noen år siden så nektet en konduktør å ta med flere enn 2 sykler i et ganske tomt tog, etter Lysebotn-Bryne rittet.) Det er ganske viktig at NSB viser litt fleksibilitet etter dette rittet som tross alt starter i Stavanger. Det er ikke alle som kan ordne seg eller som orker å sykle tilbake. De jeg traff på var tilreisende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar