torsdag 11. november 2010

Terskeltest

I dag gjennomførte vi en test for å finne ved hvilken hjerterate vi når vår melkesyreterskel, eller lactate threshold heart rate, LTHR, som det heter på "nynorsk". Testen foregikk på spinningsykkel og ble utført ved å sykle på maks i 30 min med pulsklokke og måle pulssnittet for de siste 20 minutt. Dette snittet skal da være LTHR. Vår mentor, Rene Andersen, sier at dette har vist seg å stemme veldig bra med mer avanserte tester. Vi måtte imidlertid kompensere for at lokalet var for varmt og trekke fra 2 slag på det resultatet vi fikk, temperaturen i lokalet var 24 C. Jeg snakket ned en annen deltaker etter testen, han hadde tilfeldigvis nylig fått tatt en slik test gjennom jobben, han fikk på slaget samme resultat i dag.

I både skriftlige og muntlige instruksjoner for testen så ble det fokusert på at en ikke må kjøre så hardt i starten at pulsen faller mye mot slutten eller at en faktisk ikke klarer å fullføre. Nå har jeg syklet ganske mye i det samme lokalet og har en god peiling på hvilken belastning jeg klarer å holde. Jeg vet at i den varmen så bare stiger og stiger min puls over tid. Jeg startet med en belastning som var litt over det jeg viste jeg kunne holde til slutt og var ikke så skremt av at pulsen var litt under terskel de første 10 min, d.v.s de som ikke er en del av perioden en beregner snittet av. Når den siste 20 min perioden startet, hadde akkurat pulsen steget til rundt forventet terskel puls. Jeg prøvde å holde samme takt hele tiden og holdt samme belastning helt til ca. halvveis i 20 min perioden. Selv om beina fortsatt kjentes ganske myke og fine, synes jeg pulsen nå var for høy.
Resultatet av testen etter at 2 slag var trukket fra, var en LTHR på 175. Dette er faktisk ganske samsvarende med pulsen de siste 20 min av løpet Djupadalten som jeg var med på for 2 uker siden. Dette er likevel litt høyere enn hva jeg hadde forventet, basert på erfaringer fra sykling ute, men er ganske samsvarende med erfaring fra spinning i disse lokalene, selv om jeg aldri har syklet et så langt "intervall".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar