tirsdag 16. november 2010

Første erfaring med nytt treningsopplegg

Da er jeg inne i min andre uke av den første perioden, den såkalte "base 1". Jeg har valgt å trene 7, 8, 9 og 5 timer i den første 4 ukers perioden. Rene, vår trener mente, at 6 timer var minimum av en vanlig treningsuke. Jeg valgte da 7, for ikke å være på minimum. Rene regner all tid som trening, også tiden som brukes til styrketrening. Han sier også at langturer ikke trenger være lenger enn 3,5t og at 20-30% av langturen skal være i sone 2, resten i sone 1. Han sier også at 4 treningsdager i uken er mest effektivt, 5 er selvsagt bedre, men gir liten ekstra effekt. 4 gir derimot betydelig bedre effekt enn 3. Siden det blir ca. 1 time med styrketrening, Rene anbefaler styrketrening med vekter, så blir da resten av timene fordelt på 3 sykkelturer, hvor da den lengste skal være på 3,5 time. Da skal de 2 siste være på henholdsvis 2,5, 3,5 og 4,5timer tilsammen. Vi har ikke mottatt detaljer om treningsopplegget enda, så jeg er litt usikker på hvordan disse bør legges opp. Boka sier at i base 1 så skal en kjøre jevnt i sone 2. Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre den 4de uka med bare 5 timer totalt, om jeg skal kutte ned på antall dager eller lengden på hver trening. Jeg har valgt å gjøre mye av intervallene med løping på tredemølle i med sterk helling, på samme dag som styrketreningen. Det gjør at jeg opprettholder litt løpestyrke samtidelig som belastning på beina er minimal og jeg har veldig god kontroll på pulsen. I base 1 så skal pulsen ligge i sone 3 under intervalltreningen.

Erfaring hittil er at det faktisk er hardt å ligge i sone 2 over lengre tid. Den første langturen jeg hadde så prøvde jeg å fokusere på å ligge mest mulig i denne sonen, likevel så klarte jeg bare 11% og 59% i sone 1 og 30% under dette igjen. Jeg opplever at jeg liksom har 2 modus, enten så er jeg motivert for høyt tempo og da kan jeg ligge høyt i puls lenge uten å kjenne smerte noen plass, eller så skal jeg ta det rolig og da verker lårene selv når jeg sykler i sone 2 over lenger tid. Dette er spesielt på flatene, kommer det en bakke så er motivasjonen tilbake og beina friske igjen, med en gang. Dette er helt sikker noe det er nyttig å jobbe med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar