lørdag 19. juni 2010

Sammenligning SRAM 28-42/11-32 vs. Shimano 22-32-44/11-32

Tabell for mulige utvekslinger med kombinasjoner av krank og kassett:
       
SRAM 11 12 14 16 18 20 22 25 28 32
42 3,82 3,5 3,0 2,63 2,33 2,1 1,91 1,68 1,5 1,31
28 2,55 2,33 2,0 1,75 1,56 1,4 1,27 1,12 1,0 0,88
Shimano 11 12 14 16 18 21 24 28 32
44 4,0 3,67 3,14 2,75 2,44 2,1 1,83 1,57 1,38
32 2,91 2,67 2,29 2,0 1,78 1,52 1,33 1,14 1,0
22 2,0 1,83 1,57 1,38 1,22 1,05 0,92 0,79 0,69

Tabell for prosentvis endring i utveksling mellom nærliggende tannhjul i de to kassettene:
       
SRAM 11 12 14 16 18 20 22 25 28 32
8,3 % 14,3 % 12,5 % 11,1 % 10,0 % 9,1 % 12,0 % 10,7 % 12,5 %
Shimano 11 12 14 16 18 21 24 28 32
8,3 % 14,3 % 12,5 % 11,1 % 14,3 % 12,5 % 14,3 % 12,5 %

Hva som taler mot SRAM er at maks utveksling blir redusert. Reduksjonen er på 4,5%, dette tilsvarer i underkant av et halvt gir. Faktisk det samme som om en hadde 11,5 tenner som minste hjul på Shimano.
En ser også av tabellen at en også mister de 2 laveste utvekslingene som Shimano har.

Hva er så fordelen av en 10 delt kassett, mange hjul er like, men Shimanokassettens 21 og 24 hjule er byttet ut med 20, 22 og 25. Når en ser på hva dette utgjør i tabellen over prosentvise endringer, så ser en at dette gir mindre forskjell mellom girene på de lavere girene. Shimanokassetten har relativt store endringer mellom disse girene.

Jeg har akkurat kjøpt SRAM girsystemet. Jeg regner med at jeg vil savne de 4,5% på maks utveksling når jeg må trø i bratte nedoverbakker, men regner ikke med å miste noen pulje pga dette. Noe vil også bli kompensert med høyere tråkkfrekvens pga laver utveksling. De 2 laveste utvekslingene tror jeg at jeg ikke kommer til å savne. De har ikke vært brukt i de rittene jeg kjører. Hvor mye jeg kommer til å merke til de jevnere lavere girene er jeg usikker på. Jeg kommer nok bare til å bruke dem i motbakker. På Shimano ligger jeg stort sett på 14 eller 16 hjulet på flater, mener jeg. I lange motbakker eller lange strekk med motvind så vil nok dette gjøre at en kan holde en mer optimal tråkkfrekvens.

I den tekniske dokumentasjonen for SRAM XX så har de også en 30-45 krank. Den kom visst aldri i produksjon, ellers så kunne den vært interessant for de grusrittene som jeg kjører.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar