søndag 20. juni 2010

Rapport fra turritt tempoen til Bryne SK

Jeg synes temporitt er en god mulighet til å teste formen. Det er ikke lov å "henge" på andre. En har derfor en mulighet til å holde ytre påvirkninger mest mulig like, sånn som forberedelser og sykkel, vær har en mindre kontroll over.

Jeg prøvde å optimalisere forberedelsene med god oppvarming. Vanligvis så må en stille seg opp tidlig  til start dersom en ikke vil starte helt bakerst i startpulja. Dette går selvsagt på bekostning av oppvarming. I dag tok jeg med sykkelrulle, som jeg syklet på godt skjermet fra vinden. Beina føltes veldig bra fra start av. Tidligere har oppvarmingen blitt gjort uten rulle, d.v.s i kald vind.

Jeg har hatt 2 ritt i det siste som har indikert litt dårligere form enn forventet. Jeg ville derfor bruke dette rittet som en formtest. Jeg ville sammenligne meg selv mot resultater fra tidligere år.

Jeg har deltatt på dette rittet 2 ganger tidligere, i 2004 og 2007. I 2007 var dette en del av Bryne CKs ritt-trilogi med bakketempo og landeveisritt på lørdag og denne tempoen på søndag. Så jeg hadde en 1:24(!) på Brynesprintløypa i beina det året.

Været ja, eller vindretning og styrke. Jeg har hentet ut værdata fra Særheim på Klepp fra eklima, en gratistjeneste fra DNMI.

2004
Klokke Temp V. retn. V. Styrke
10 10 234 2,8
11 9,3 254 3
12 9,8 219 2,6
13 9,6 249 3,9
2007
Klokke Temp V. retn. V. Styrke
10 12,5 133 1,5
11 13,5 138 2,1
12 13,9 136 1,8
13 14,5 159 1,3
2010
Klokke Temp V. retn. V. Styrke
10 10,2 331 5,3
11 10,7 332 3,9
12 11,1 320 5
13 10,5 324 6,3


Bryne CK sin sprint er en 2,1km rundløype som starter i østlig retning, ned ca. 20m og så en 40m stigning. Holder seg der, dreier mor sør, litt kupert. Etter ca. halveis så dreier løypa i vestlig/nordlig retning og faller 70m, holder ser der, litt kupert, før den går østover mot start/mål, ref. http://temporittet.no/

Værdataene viser at i 2004 var det vestlig vind, 2007 sørøstlig svak vind, og i 2010 nordvest litt sterkere vind. Jeg hadde start kl. 13:03 i år og fikk derfor den sterkeste vinden av alle, i henhold til disse dataene.

Jeg har som regel GPS med meg på ritt. GPSen lagrer mange mellomtider underveis i et GPS spor, som jeg kan laste imm på PC. Jeg bruker et program som heter SportSim/CompareTracks for å sammenligne GPS spor. Her er en screen capture av en slik sammenligning mellom mine 3 deltakelser i dette rittet.



Rød er årets ritt, blå er 2007 og gul/oransje er 2004. Øverst så vises det noen prikker for posisjon. Nederst så vises hastigheten, nederst til høyre vises differanse i tid. (Dette er samme metode som nå brukes live i diverse sykkelritt for å vise differanser mellom grupper/personer)
Det er et par ting som jeg synes er interessant her, det ene er den gode starten i år i forhold til tidligere. Jeg ligger faktisk opp i 1:45 foran tiden fra 2007. Hovedårsaken er nok vindretningen, men jeg vil ikke undervurdere skjermet oppvarming også. Det andre som jeg biter meg merke i er den mye lavere hastigheten i nedoverbakkene etter ca. halveis. I 2007 hadde jeg maks. 58 km/t her, men i år var jeg nede i 40 km/t. Dette skyldes selvsagt motvinden. Jeg hadde faktisk minst like høy puls nedover som oppover. Dette gjør at jeg taper forspranget pluss 2 minutt til. Dette er litt interessant fordi det viser i praksis hva vind kan bety.

Det er vanskelig å trekke noen konklusjoner på form i forhold til tidligere år på bakgrunn av dette rittet.

Jeg åpnet hardt, men pulsen var ikke spesielt høy i dag. I f.eks. Garborgriket rundt så var den 10 slag høyere i starten og 4-7 slag høyere typisk i andre harde partier. Likevel så ble bena vonde i dag, jeg tror ikke at jeg kunne åpnet særlig mye hardere. Det kan det være at jeg åpnet for hardt, Jeg tror ikke det, jeg ble tatt igjen og passert av han som startet 1 min bak, i motbakken før Undheim, han fikk raskt 100m forsprang, men jeg klarte å holde dette resten av rittet, det ble faktisk litt mindre i nedoverbakken mot Mossige.

Jeg er rimelig sikker på at jeg i 2007 var i bedre form, men hadde en hard dag i beina. I 2004 mener jeg at jeg var i bedre tempoform, jeg trente mer på hurtig langkjøring enn nå. Nå er det mer rolig langkjøring og korte intervaller det går i. Jeg har ingen planer om å endre på dette for å bli bedre på tempo, tempo blir fortsatt som en kuriositet å regne.

3 kommentarer:

  1. UTROLIG BRA! Denne Track Compare greien var bare kjempekul. Den blir snart å finne på en pc nær meg også. Får bare håpe den liker Polar data også. :-)
    Forøvrig tror jeg i hovedsak det er to ting som spiller en rolle for ulikhetene i løpene dine. 1. Den gode starten i går var nok rulla sin fortjeneste. Helt klart. Jeg hadde også 35 min på rulle først.
    2. At den røde ble tatt igjen av de andre fra tidligere år skyldes helt klart vinden. Vind vind vind. Our worst enemy.

    SvarSlett
  2. Du mener Polar GPS? Disse CompareTracks/SportSim gutta var mer aktive for noen år siden og har ikke oppdatert dette programmet i den senere tid. De er de samme som er tilknyttet Birkebeiner arrangementet. De har en simulator for resultatene der. Forhåpentligvis så kan du ihvertfall konvertere GPS dataene til et standard format som du kan lese inn.

    SvarSlett
  3. Hei hei, jeg sjekket på nettsiden deres, comparetracks.com, nå har de laget en nettapplikasjon av dette programmet. Her kan alle laste opp sine spor og sammenligne seg med hverandre. Det ville vært kult om alle la opp sine spor, da kunne vi kjørt skikkelige simuleringer i ettertid. Jeg har lagt opp mitt Nordsjøritt spor.

    SvarSlett