søndag 15. januar 2012

Oppsummering 2011 sesongen

Det er vel på tide å gjøre en oppsummering for 2011 sesongen.

November 2010 startet jeg å følge et treningsopplegg sammen med klubben, ref. tidligere innlegg. Målet med dette opplegget var å utnytte treningstiden effektivt og å være i toppform til Nordsjørittet i juni. De som har lest mine bloggposter vet vel at jeg ikke hadde storformen ikke i juni. Jeg var derimot i toppform i Landsbyrittet 7 mai og gjorde der mitt beste ritt for sesongen. På Garborgriket rundt 21 mai, så var formen langt dårligere, men jeg klarte å få litt av formen tilbake til Norsjørittet, men det var vel ikke godkjent formmessig.

Jeg så i grunnen samme mønster i 2010, med god form og et bra ritt i 17/4 og formnedgang etterpå. Det som er sammenfallende for begge disse årene er at jeg har hatt et 2 uker lang treningstur på Grand Canaria i mars. Selv om fokus er å holde et rolig tempo så må treningsoppholdet sammen med den anbefalte hvilen etter turen, være formutløsende for meg. Jeg var før turen i år usikker på hvordan den skulle flettes inn i treningsopplegget vi brukte. Jeg valgte å se på dette som hardukene i periodiseringen. I fjor derimot, så var det mer bare rolig langkjøring. Det virker som begge deler hadde samme formfremmende virkning. Jeg skal innrømme at selv om dette stort sett er trening i sone 1, så vipper det av og til i sone 2 og en del i øvre sone 1. Det er en som har vært der nede begge ukene i mange år og som er sterkere kondisjonsmessig enn meg, han kjører roligere tempo og har mer hvile. Skulle jeg reist der ned igjen, så tror jeg at det ville vært et slikt opplegg jeg ville fulgt, men det betyr  jo å bruke mer tid på soling :P

Når jeg konfronterte han som har satt opp vårt treningsopplegg med disse synspunkt, så mente han at jeg burde ha gjort mer for å holde den gode formen ved like, ved å delta i flere ritt. Jeg deltok i lite ritt i denne perioden.

Opplegget jeg har fulgt har mye intervallsykling i oppkjøringsperioden for å nå formtoppen. Jeg synes kanskje at denne perioden startet litt tidlig for min del. Jeg kommer som regel raskt i form og tenger lite intervalltrening. Jeg har vel en mer naturlig spurttype muskulatur og må fokusere på å holde muskelfibrene i uholdenhetsmodus. Jeg mener jeg merket at jeg ikke hadde de kreftene på slutten av lange ritt i forhold til andre, som jeg er vant med å ha når jeg ellers har prioritert mengdetrening lenger ut i sesongoppkjøringen.

Jeg trente sort sett alene i hele år, bortsett fra kanariaturen, jeg tror det hadde vært bedre med litt inspirasjon fra andre, spesielt i oppkjøringsfasen. Det er ikke lett å få pulsen så høyt opp på litt tunge dager uten litt ekstra motivasjon.

Vårt opplegg hadde også mål for en formtopp i august under Birkebeinerrittet. Vi ble instruert til å ta et par uker hvile etter Nordsjørittet og så startet med treningsopplegget fra den tidlige oppkjøringsfasen. Dette føltes feil for meg, kroppen liksom ropte etter mer mengdetrening, men jeg fulgte opplegget likevel. Jeg kjente vel at jeg skulle hatt mer mengdetrening på de lengste rittene om høsten. Ved vår samling for gjennomgang av  erfaringene våre fra bruk av dette treningsopplegget så la jeg merke til at vår mentor selv kjørte et opplegg med basistrening og langturer etter 2 ukershvilen.

De justeringer jeg vil gjøre for neste år, må være å utsette formoppkjøringen til litt nærmere når jeg ønsker å være i toppform. Jeg kommer til å droppe kanariaturen, den kunne sikkert vært bra som oppkjøring, men den er for tidlig og senere på året kan jeg like godt sykle her. Målet er også å trene mer sammen med andre, spesielt i oppkjøringsfasen, det krever en del tilpassing fra min side, det må jeg klare å få til.
Jeg kommer til å trene mer langturer og tone ned intervallkjøringen, for å få en bedre base. Jeg har som sagt en overvekt av muskelfibre som er gode på sprint, det trengs en del langturer for at de skal være gode på utholdenhet. All tidligere erfaring fra sykling og løping har vist at dette må til og er det som er mest effektivt for meg. Langturer tar med tid, men så lenge synes dette er kjekt så er ikke det noe problem. Det krever uansett litt tid når en skal ut på sykkelen både før og etter.


Bildet viser alle turene på Nord-Jæren lagret med GPS fra Polarklokken min. De med ren blåfarge har bare blitt syklet en gang. Fargen endres fra mindre blå til mer grønn desto flere ganger jeg har syklet der og ren grønn betyr 5 eller flere ganger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar