mandag 31. januar 2011

Erfaring med nytt treningsopplegg - del 2 (etter 2 mnd)

Jeg har nå tilbakelagt 2 måneder med periodebasert trening. Vi, den gruppa i klubben som deltar på dette, har mottatt relativt detaljerte treningsplaner fra vår mentor. Disse planene har innebygd fleksibilitet angående mengde, slik at de kan tilpasses den treningsmengden som en ønsker å legge ned. Jeg har også lest boken som disse planene er basert på, Joe Friels: "Cyclist's Training Bible". Våre treningsplaner er basert på mange års erfaring med bruk av opplegget som er beskrevet i boken og er mer detaljerte. Når jeg først leste boken så savnet jeg en litt mer praktisk anvendelse. Det er ikke lett å komme i gang, selv om boken i og for seg inneholder mange forslag til treninger. Nå får vi det servert på sølvfat.

Siden forrige innlegg så har vi nå gjennomført 8 uker med base 1 og er nå inne i base 2. I base 2 skal treningsmengden økes litt og samtidig intensiteten noe. En skal være forsiktig med å øke intensiteten for mye, da dette, etter hva vår mentor sier, kan starte en mini "formtopp" og det vil en unngå. Målet er å lage base nå og bygge opp mot en solid formtopp på selvvalgt tidspunkt, i senere build perioder.

En justering jeg har gjort etter å ha lest boken, var å skifte fra periodisering over 4 uker, til over 3 uker. Årsaken til dette var at jeg følte jeg hadde litt lite treningsoverskudd mot slutten, før hvileuka. Når kjører jeg 2 "uker" á 8 dager, og tar så en 5 dagers "hvile uke".  Jeg bruker da de 2 siste ukene i henhold til planen og den 8ende dagen gir en ekstra treningsdag. Dette gir like mange treningsdager i snitt som 4 ukers opplegget, men med litt tøffere treninger og samtidig gjennomført med mer overskudd.

I forrige innlegg klaget jeg over at jeg hadde problemer med å motivere meg for å sykle i sone 2 på langtur. Dette har jeg ikke problemer med nå, nå er det mer snakk om å holde igjen :) Dette tempoet er nok høyere enn hva jeg har syklet ved vintertrening i tidligere år. Selv ved organiserte klubbtreninger har alltid langturene vært veldig rolige. Hvis jeg derimot ser tilbake på min tidligere løpetrening så er sone 2 mer vanlig, jeg løper aldri senere enn det. Da er det vel logisk at en også må sykle med samme intensitet. Sykkellangturer varer riktignok lenger, men en får alltid mange pauser i belastningen under sykling, løping har en mer jevn belastning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar