tirsdag 21. september 2010

Løpetid

Jeg har "alltid" forbundet høsten med løping, 30 oktober går Djupadalten av stabelen i Haugesund. Jeg har deltatt på det løpet 25 ganger. Jeg har planer om å delta i år også. Jeg har drevet med løping i mange flere år enn sykling. Jeg drev i noen år og kombinerte litt før skadeproblemer gjorde at jeg satset mer på sykling. For et par år siden satset jeg fullt på løping igjen, fordi jeg løping tar mindre tid enn sykling og fordi jeg følte jeg hadde nådd mitt maksimum som syklist. Imidlertid så kom skadeproblemene tilbake, men nå form som en annen skade.
Jeg ser i ettertid at jevnaldrende som jeg syklet med før dette avbrekket, har utviklet seg videre.

Jeg har alltid ment at løping og sykling ikke er forenelig hvis målet er å gjøre det bra i konkurranser, det blir litt hverken eller. Løpingen er så hard belastning for beinmuskulaturen at det går ut over sykkeltreningen og sykkeltreningen gir større beinmuskler som gjør at løpingen blir mindre effektiv. Derfor har det vært høsten som har vært avsatt til løping, typisk etter Birkebeinerrittet. Jeg har også deltatt på Birkebeinerløpet noen ganger. Det går bare 3 uker etter rittet, noe som er altfor kort til til å omstille beinmuskulaturen. Djupadalten har typisk gått et par uker etterpå. I år har jeg hatt et kjedelig treningsavbrekk, men er i gang igjen nå både med sykling og løping.

Målet i år er egentlig bare å gjennomføre løpet med stil. Tidligere har alltid målet vært å komme under 40 min på dette 9.3km lange løpet i en relativt kupert løype. Jeg brukte mange år med villfaren trening før jeg fant ut hva som skulle til og siden har jeg alltid holdt meg under. Når jeg startet med jogging så var jeg altfor opptatt av høyt tempo. I mine første deltakelser, med minimalt med trening, så lå jeg på ca. 42:30. Jeg tenkte derfor naturligvis at jeg måtte trene på å bli raskere. Jeg trente mange dager i uken med langdrag og intervaller, spesielt et år. Likevel så kom jeg rett over 40 min til min store skuffelse. Det som var utløsende for meg var å starte å løpe langturer en gang i uka. Etter det har jeg som sagt aldri vært over 40 min selv med minimalt med trening, f.eks. i fjor så hadde jeg svært liten tid på opptrening og med tidligere skadeproblemer, så valgte jeg kun å kjøre rolige langturer. Jeg trodde det ikke selv på forhånd, ikke noe fartstrening, men det virket igjen :)

I år hadde jeg tenkt å ikke bry meg om denne 40 min grensen, men bare trene nok løping til å ha en fin tur. Nå har de utsatt løpet i 2 uker, noe som gir meg 2 uker til med løpstrening. Da blir det nok fullt mulig å legge inn et par rolig langturer...
Jeg får se hvordan det passer inn med RBIK vinter terminen, jeg vil ikke legge syklingen helt til side, slik som i fjor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar