tirsdag 7. september 2010

Behandling av skrubbsår

Jeg har hørt det blitt sagt at det kun finnes 2 typer syklister, de som har falt og de som kommer til å falle. Kanskje dette kan forenkles til en gruppe, de som kommer til å falle.

Alle har jo sett syklister som den ene dagen går i bakken i Tour de France, sykler til mål med klærne i filler og store skrubbsår, og som neste dag stiller til start godt bandasjert. Jeg kan ikke se for meg hvordan dette er mulig med det tilbudet av produkter som jeg ble tilbudt fra de lokale apotek. Jeg vet ikke om dette skyldes kompetanse hos de som er kundebehandlere eller om det generelt er mangler i vareutvalg, men jeg har ikke sett en bandasje som vil egne seg til slik bruk. Jeg tror egentlig det siste for de som står bak skranken har nok en for for opplæring. De kan som regel sine produkter.
Det var litt artigt når jeg kom inn på apotek rett etter fall i LB, med en stor bandasje på rumpa, festet med gassbind rundt låret og spurte om de hadde en bandasje for et stort skrubbsår som ikke klistret seg til såret. Den unge jenta hentet fram et plaster, he-he.
Selv den største bandasjen de hadde av slik non-stick type på 10x10cm var ikke stor nok. Selv om slike bandasjer er non-stick så fester de seg likevel til såret, men hvis de dras langsomt av så drar de ikke med seg evt. skorpe. I tillegg så er de helt stive, slik at når de ligger over et sår som er på en plass der det naturlig blir mye strekk og skyv (valker) så blir det svært ubehagelig. Å sykle med noe slikt på rumpa kan en bare glemme. Når en ha fått tjukk skorpe på såret så er den også helt stiv og av samme grunn gjør den også bevegelse ubehagelig.

Så hva gjør proffene for å komme seg på sykkelen neste dag? Jeg har søkt litt på internett og funnet tips om at de behandler såret som om det var et stort brannsår. Behandlingen går ut på å hindre skropedannelse og selvsagt beskytte såret med fleksible bandasjer. Jeg spurt på et lokalt apotek etter slike produkter, men fikk ikke noe hjelp. Det kan derfor kanskje være lurt å være forberedt og kanskje ha på lager noe utstyr som det er vanskelig å få fatt i her lokalt.

Her er en artikkel (fra en butikk) som virker bra etter min logikk. Jeg har ikke prøvd dette selv så jeg kan ikke gå god for dette. Hvis et slik skrubbsår forhindret meg i å gjøre noe som var viktig for meg, så ville jeg nok prøvd en slik metode, f.eks. hvis jeg var på sykkelferie eller i et etapperitt.
http://www.bikesportmichigan.com/features/roadrash.shtml

Ellers så vil jeg anta at det finnes folk i de store lokale sykkelklubbene som vet alt om å få syklister opp på sykkelen igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar