torsdag 5. august 2010

Rapport fra fjelltur

Etter en hviledag med kjøring til Flåm og tog til Haugastøl, startet årets fjelltur. Vi er en gjeng kamerater har hvert som har en fellestur hver sommer. Vi gikk en firedagers tur fra Haugastøl til Aurland, gjennom Aurlandsdalen. Dette var parallelt med en av sykkeletappene. Tidsestimatene var henholdsvis 8-5-7-7 timers turer, med en del bakker opp og ned. Vi gikk betydelig fortere enn estimatene. Været vil jeg si var bra. Vi fikk et par regnbyer den første dagen, ellers så var det bra, lettskyet og pent.

Siden jeg ikke har gått noe særlig med turer i år, så visste jeg at slikt kupert terreng ville forårsake en del stølhet, spesielt nedoverbakkene med strekking av musklene på framsiden av lårene under belastning, er lite kompatibelt med belastning ved sykling. I tillegg så var jeg veldig støl i støttemuskulaturen i korsryggen etter all ståingen på sykkel. Jeg er en av dem som foretrekker å gire ned og bli sittende fremfor å stå opp bakkene. Jeg synes all ståingen i spinningtimene er noe tull og blir ofte bare sittende når instruktøren kommanderer "opp og stå!", følgelig så har jeg minimalt med trening på dette. I slike bratte og lange bakker som i Viking Tour og med min minste utveksling, så måtte jeg opp og stå ganske mye og lenge. Følgelig så var ikke ryggmuskulaturen helt trent for dette. Heldigvis så var ikke dette noe plagsomt når jeg gikk med sekk. Problemet begrenset seg til å komme seg ut av senga, opp av stoler etc. Dette viser vel at bevegelse er det beste når en har slike smerter.

Stølheten forsvant gradvis og i dag så føler jeg meg ganske restituert, jeg velger likevel å ta en hviledag og satser på en langtur i morgen. Jeg kommer også til å droppe ritt til helga og heller tenke litt mer langsiktig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar