søndag 13. juni 2010

Rapport fra Nordsjørittet 2010

Dagen startet med vekking kl. 05:05. Kom ned til Egersund ca. 06:50, starttid for rittet var 07:50. Været var kraftig nordvestlig motvind, 13 m/s, og temp like under 10 grader. Oppvarmingen bestod i 10min rolig sykling og 2 drag opp en 2-3min bakke med nok belastning for å opp puls og bli litt andpusten. Dette er minimumsoppvarming, sannsynligvis for lite. Jeg kan ikke starte på et ritt uten oppvarming. Hadde plassering ca. midt i det 200 mann store startfeltet. Siden jeg hadde nøkterne ambisjoner, så tror jeg dette var en grei plassering. Starten gikk greit, det er selvsagt stor hastighet i starten, men uten at jeg kjørte over evne.

Allerede etter kort tid begynte jeg å signaler fra kroppen at dagsformen ikke var helt på topp. Selv uten at pulsen var spesielt høy, så var beina tunge. Dette skulle vise seg å være en trend som holdt seg hele rittet. Fryktelig tunge bein og umulig å ta i ekstra, selv om pulsen var langt under det som den vanligvis ligger på ved høy belastning. Likevel så var det ikke helt håpløst, jeg hadde ingen andre fysiske problemer.

Dette førte til at jeg måtte la flere puljer gå i starten og på siste del av den vestlandske hovedvei, så var jeg ganske alene. Når jeg kom ned på flatene ved Brusand og ble eksponert for motvinden, så snudde jeg meg og så bak for å se hvor langt bak neste pulje var, der var det ingen. Jeg lurte en stund på om jeg var helt sist i startpulje 1, men det var jeg heldigvis ikke. Snart så kom en pulje med lagkameratene Harald og Arne, Arne fikk en punktering kort etter. Denne pulja samarbeidet og kjørte kjedesykling, men dessverre var farten lav i regnet og motvinden. Min puls var ganske lav, under 80%, likevel så føltes bena tunge. Jeg er ingen motvindssyklist og kan ikke gjøre mye for å dra opp farten på et slikt felt i motvind.

Ved gangbrua over Håelva så gjorde jeg en generaltabbe ved å ikke posisjonere meg framme i pulja, men havnet sist. Det er en kort litt teknisk sti bort til broen og så må en løfte sykkelen på broen. Hvis jeg hadde vært først så ville jeg syklet ned til broen løftet sykkelen oppå og syklet over og videre. Når jeg var nr. 15, så måtte jeg vente før stien, leie sykkelen til broen og over broen. Dette skapt en stor strekk i feltet. Jeg og 4-5 andre brukte lang tid og mye krefter på å ta de andre igjen.

Når vi svingte inn mot Pollestad/Bryne, så fikk vi vinden mer mot siden. Her var det veldig dårlig samarbeid i pulja. Dette skyldes at den som ligger fremst ikke legger seg ut eller at den som ligger som nummer 2 innenfor ikke sykler fram, men blir liggende i dragsuget. Dette gjør at pulja strekker seg ut i en lang rekke der de fleste må ta nesten like mye vind som de fremste. Dette fører bare til at farten blir lavere enn den kunne ha vært og at mange blir slitne. Jeg var en av dem som var ganske sliten her, spesielt siden det var på denne strekningen vi gjorde siste del av opphentingen av pulja. Jeg har i flere Nordsjøritt blitt sliten akkurat i dette partiet.
Dette partiet avsluttes med Tinghaugbakken som er en ganske bratt og ca. 60m høy bakke, i dag på bløt grus. I denne bakken må de som sliter med utholdenhet som regel slippe pulja, i vår 15 mannspulje, så var vi bare 4 stk. etter denne bakken, de andre falt av. Jeg var en av de 4, jeg er liten og lett og i tillegg så trener jeg mye utholdenhet. De som primært driver med andre kondisjons idretter  og som bare har kort opptreningstid på sykkel før rittet, får det tøft herfra og inn til mål. Etter Tinghaugbakken går løypa ned til Frøylandsvannet. Her er det mer skjermet for vind og med en gang så følte jeg at jeg var drivkraften i gruppa. Pulsen var ikke høyere enn tidligere i rittet, men p.g.a. mindre motvind, så økte min fart mer i forhold til andre og vi tok igjen og kjørte fra mange puljer. Jeg har en liten og lett kropp, men på tross av det så har jeg bare litt mindre luftmotstand enn en som er kraftigere bygget. Det betyr som regel at jeg har mindre kraft til å overvinne den relativt like luftmotstanden. Dette blir bare verre i motvind, fordi når farten på luften (din fart + motvindens fart) dobles, så firedobles luftmotstanden.
Vi tok igjen en relativt stor pulje rett før siste motbakke, selv om jeg dro fra de fleste i den bakken så hadde jeg ingen kjangs til å følge de beste. Dagens syndrom med tunge bein og lav puls gjaldt fremdeles. Det var nok 6-7 stk som kom foran meg i pulja.


Hvorfor var ikke formen på topp i dag?
Jeg vet ikke eksakt hvorfor, men her er noen mulige grunner som alle kan ha bidratt i mer eller mindre grad:
  • Min kropp er ikke vant med konkurranse 07:50. Dette er jo sant, men jeg vet ikke hvor mye det betyr.
  • Jeg var trøtt. Jeg har prøvd å vende kroppen til å stå tidligere opp siste uka, det kan være dette bare har resultert i oppbygget søvnunderskudd. Jeg pleier å starte morgenen med kaffe. Dette har nok kroppen vendt seg til. Den fikk ikke kaffe i dag.
  • Stress på jobb på fredag.
  • Et lite mageondefredag kveld. Dette kan har forstyrret energilagring.
  • Slitt med litt hoste siden tirsdag.
  • Nedkjøling som følge av vind og regn.
  • Feil trening.
Jeg er usikker på hva kroppen min kan yte 07:50, men jeg vil nok likevel holde feil trening som den mest sannsynlige årsaken. Da tenker jeg på trening siden Garborgriket rundt rittet 22 mai. I dette rittet hadde jeg nesten motsatt problem, jeg kunne kjøre pulsen veldig høyt uten at beina sa stopp.Siden det var Nordsjørittet som var hovedmål, så var min tanke å prioritere langkjøring fram til Garborgriket rundt og så toppe formen med mer intensiv trening etterpå. Jeg mente at dette forklarte den høye pulsen også, fine bein, men liten maksytelse. Dette fikk meg kanskje til å kjøre for mange intervaller. Kanskje beina er blitt slitne. Hvis jeg skal trekke noen konklusjoner, så må det være at jeg skal starte å kjøre intervaller tidligere, slik at det ikke blir noen brå overgang.

Når jeg ser tilbake over flere år og sammenligner meg med Arild som sykler mye til jobb om morgenen fra Forus til Stavanger, så ser jeg en trend der han alltid har gjort det forholdsvis bedre i Nordsjørittet enn meg, i forhold til andre ritt. Jeg har bare en 4km til jobb og har faktisk kuttet ut jobbsykling i hele vår. Jeg har heller ikke deltatt på disse tidlige fellestreningene i helgene. Jeg tror det er en sammenheng her.


Hvordan var måloppnåelsen?
Målet var å holde min plass i startpulje 1 til neste år også, d.v.s. bli blandt de 200 beste. Hvis en ser bort fra eliten som starter i egen startpulje, så ble dette målet nådd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar