søndag 13. januar 2013

Oppsumering 2013

Det er en stund siden siste post. Etter Nordsjørittet var planen å prøve å "resette" formen og begynne å bygge opp mot en ny formtopp til Birkebeinerrittet. I ferien ble jeg med på en sykkeltur i Himalaya. Denne turen foregår i rolig tempo, men i stor høyde. Jeg håpet på en høydeeffekt, men det var kanskje litt for lang tid etterhjemkomst for maksimal effekt og samtidig litt for kort til å gjennomføre vanlig formtopping. Syklingen i høyden gikk greit, men på slike høyder minker ytelsen betraktelig og vi ble sterkt advart mot å sykle med for høy puls. Det ble derfor stort sett bare rolig sykling. Etter hjemkomst så merket jeg at jeg kunne sykle opp mot mitt beste i motbakker uten å bli tungpustet eller tung i beina. Dessverre så fikk jeg en halsinfeksjon med hoste som gjorde at jeg ikke deltok på Birkebeinerrittet. Et par andre som var med på turen deltok, men de klagde på tunge bein. Det var kanskje litt for mye tid i mellom, slik at høydeeffekten var borte.

Etter dette så ble det forberedelse til et løp i slutten av oktober og så om sider start på forberedelser for neste sesong.

Når jeg ser tilbake på de målene jeg satte meg før fjorårets sesong, så vil jeg gi meg selv godkjent for gjennomføringen. Jeg gjorde det meste av formoppkjøringen sammen med Tasta og omegn sykkelklubb. Det  tror jeg var meget bra. Jeg prøvde også å utsette formtoppen til litt senere på sesongen. Her hadde jeg bare delvis suksess, jeg var fortsatt litt tidlig i form. Neste år så vil jeg satse på færre ritt og prøve å få en enda senere formtopp. Det blir kanskje litt eksperimentelt, men slipper å sette av så mange dager til ritt.

 

Bildene viser hvor jeg har syklet med Polar GPS klokke. Der rødfargen er mest gjennomsiktig har jeg syklet færrest dager. Jeg teller maks en gang pr. dag, slik at runder ikke telles flere ganger.

Dette bildet viser temperaturer registrert av pulsklokka. Denne klokka har rimelig nøyaktig temperaturmåling og når den blir montert på sykkelstyret så blir målingen god. Jeg har satt klokka til å registrere for hver 5 km. Jeg har valgt den laveste målte temperaturen fra hver tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar