mandag 6. juni 2011

Hårfagrerittet 2 juni 2011

Siden jeg hadde et bra resultat i dette rittet i fjor, så tenkte jeg at jeg skulle være smart å melde meg på i elite klassen og starte helt først. I fjor brukte jeg mye krefter i starten for å komme meg i bra posisjon. Denne taktikken slo imidlertid tilbake på meg når eliten i år startet helt sist, lenge etter siste ordinære pulje. Jeg så derfor for meg 53 km i ensom majestet.

Den sene starten ga meg imidlertid god til til å komme meg fra sørfylket til nordfylket over fergesambandet over Boknafjorden. Når er det mange som tar langhelg i forbindelse med Kristi himmelfartsdag. De fleste reiser dagen før, men jeg la likevel inn et kvarter ekstra for å være sikker på å komme med fergen, men når jeg kom fram til fergeleiet så var biloppstillingsplassen helt full. Jeg ble forespeilt å komme med nest ferge, men det hadde blitt litt kort tid til oppvarming. Jeg parkerte i stedet bilen og tok fram sykkelen, og syklet de 1.5-2 mil til start. Litt surt i regnværet, men greit nok. Fin oppvarming.

Som forventet så ble jeg frasyklet i den første skikkelige motbakken tidlig i løpet. Jeg tok dette med fatning, jeg var i grunnen innstilt på å sykle alene. Dessuten så var det vått på veiene og dermed greit nok å ikke ligge i spruten fra andre. En annen bakdel med å starte sist er at denne løypa har flere steder hvor den ikke holder noe særlig, spesielt ikke i regnvær. Det var vel lignende forhold i fjor, men da var jeg langt framme og det var stort sett syklebart. I år, etter 1500 andre syklister, var gjørma mange steder for dyp og med ingen omkjøringsmuligheter. Men det var bare snakk om korte partier. Stort sett så var løypa veldig bra. Jeg virkelig storkoste meg. Mange folk som ivrig heiet langs løypa, og orginisasjonsmessig helt på topp, mange vakter som viste vei og passet på kryssende trafikk. Etter målgang ble det delt ut restitusjonsdrikk!

Jeg er fornøyd med at jeg klarte å holde fokuset oppe hele tiden og presse på, men jeg er ikke fornøyd med at jeg ikke klarte å presse meg mer, jeg føler at jeg manglet et gir. Det har jeg også følt på trening i det siste. Det har liksom vært en nedadgående trend siden Landsbyrittet, som gikk veldig bra, til Garborgriket rundt og så dette rittet. Får ikke håpe at denne trenden fortsetter til neste helg og Nordsjørittet. Jeg har håp om at dette kun var et engangstilfelle og at en uke med opplading kan få ting på rett kjøl igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar