søndag 8. mai 2011

Oppsummering for april og årets første ritt

I april gikk sykkeltreningen over i en ny fase, fra basebygging til formoppbygging. I hovedsak betyr dette at det nå er fokus på intensitet på trening, dette innebærer også at en må være uthvilt før treningen. Selve treningen består av korte høyintensitetsøkter i ukedagene og en hard langtur i helga. De korte intensitetsøktene er detaljert spesifisert i vårt treningsprogram og gir en god variasjon. Dette tror jeg er viktig, både fordi jeg tror det gir en bedre treningsmessig effekt, men også fordi en slipper å måtte repetere samme økt så ofte. Heldigvis så kan jeg programmere inn øktene i min Polar RS800cx, så jeg slipper å måtte huske alle detaljene.
Et problem med harde økter er at de er litt vanskelige å gjøre sammen med syklister som har et annet nivå og de som jeg kjenner som følger samme program, er langt sterkere enn meg. Jeg har heldigvis ikke noe problem med å motivere meg selv til å ta hardt i, men tror nok at jeg kunne fått enda bedre trening hvis jeg hadde hatt noen å kive med.
Denne treningsformen er i stor kontrast til hvordan jeg har bygget opp formen tidligere, hvor jeg gjerne har hatt harde litt kortere turer i ukedagene og lange rolige turer i helgene og lite intervalltrening. Jeg har hatt mye mer langturer i oppbyggingsfasen. Jeg må si jeg trives bedre med slik jeg trener nå. Jeg har mer overskudd og treningen tar jo kortere tid. Jeg får ikke dårlig samvittighet for å ikke sykle en 3,5 timers ettermiddagstur, bare fordi det er fint vær.
Jeg må si jeg var litt spent før jeg deltok på årets første ritt, den 7 mai. Jeg har fulgt treningsopplegget trofast og det skal ikke gi formtopp før i juni. "Formtopp" ble beskrevet for oss som at vi ville bli i stand til å sykle med mye høy puls, uten at det ville gi negative "konsekvenser". Målet med dette rittet var å få en bra gjennomkjøring og finne ut hvordan ståa er.
Lørdagens ritt startet som vanlig i ganske høyt tempo, jeg var seedet i pulje 1, 10 minutt bak eliten. Jeg følte meg pigg og lå fort ganske høyt i puls, d.v.s. mye i pulssoner over min terkselpuls. Jeg var derfor litt skeptisk til om dette kunne holde til mål. Det ble kjørt litt ujevnt i pulja, noen var åpenbart sterkere enn andre, det ble kjørt hardt spesielt i bakkene. Jeg kom høyt opp i puls, men hang bedre med enn de fleste i pulja. På tross av dette hardkjøret så ble jeg ikke "sliten" og jeg var ikke i nærheten av å tenke på å slippe pulja. Jeg følte meg hele tiden "offensiv".
Så konklusjonen er at dette var en meget bra gjennomkjøring. Det er relativt sjelden at jeg har merket at kroppen har vært i en slik form. Så hvis jeg kommer i enda bedre form fram til juni så vil dette bli en knallsesong. Det er imidlertid altfor tidlig å konkludere med noe som helst angående det basert på ett ritt. Jeg hadde også et veldig bra ritt tidlig i fjor, men etterpå var det som formen helt forsvant.
Likevel så er det forhåpentligvis ikke negativt å ha en så bra ritt nå, i forhold til målet om å være i toppform i juni.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar