onsdag 16. februar 2011

Johan Kaggestad - Kvalitet er viktig for de gode resultatene

Utdrag fra Johan Kaggestad sin artikkel i Sykkelmagasinet 02-2008:
Johan K. sier at det er innlysende at det sentrale for en syklist er å trene opp evnen til å sykle lenge på høyt aerobt nivå. I tillegg er prestasjonen relatert til styrke, teknikk, taktikk og mentale ferdigheter. Alle faktorer som er trenbare.
Med bakgrunn i Olympiatoppen sine treningssoner sier han at en må trene mye i sone 1 og 2 for å tåle og trene i sone 3 og høyere. Høy intensitet definerer han som høyere enn sone 2. Han mener de fleste øktene med høyere intensitet bør gjøres i sone 3, han sier 75% i sone 3 og 25% i sone 4. Han anbefaler ikke sone 4 før i midten av februar.
Han anbefaler at en økt med høyere intensitet etterfølges av 2 dager med lavere intensitet, gjerne med mer mengde.
Han anbefaler å lytte til kroppen og heller utsette en hard økt hvis du føler deg litt sliten. Han har heller ingen tro på å "ta igjen" utsatte høyintensitetsøkter ved å kjøre flere slike på rad. Han presiserer at dagens treningsøkt må sees i sammenheng med gårsdagens trening og morgendagens trening Den kan ikke kun sees på separat. Han sier at de bør etterfølge 2 rolige treningsdager og at en bør sjekke at belastningen på roligøktene ikke var for høy.

Han har også et tips for å forbedre den standard måte å estimere sin maks puls, standarden sier 220 minus alder. Johan K. sier at 220 - (0.75 * aldrer) etter hans erfaring er riktigere.

Eksempler på økter i sone 3:
6x15 min pause: 2 min
2x25 min pause: 2-4 min
5x10 min pause 2 min
8x8 min pause: 2 min
40-60 min sammenhengende
50x1 min pause: 20 sek

Eksempler på økter i sone 4:
10x6 min pause: 2-3 min
8x5 min pause 2 min
15x3 min pause: 1 min
10x(5x40 sek pause: 20 sek) serie pause 2-3 min
30-40 min sammenhengende

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar