lørdag 2. april 2011

Oppsummering for mars, Treningsleir på Gran Canaria

Det har vært litt opp og ned i mars, på flere måter. Måneden startet med en liten forkjølelse, etterfulgt av en seiglivet irritasjon av luftveiene ved anstrengelse. 2 uker senere så bar det til 2 ukers treningsleir på Gran Canaria. Fra 2 uker uten trening før reisen, så ble det 52 timer, 1211km og 18951 høydemeter med trening.

Det er vanskelig å få en slik mengde trening til å passe inn med det treningsopplegget som jeg har fulgt i vinter. Det ville vært litt dumt å reise ned dit og bare trene 15 timer pr. uke som programmet sier. Vi var vel 20-30 syklister og "alle" trente mye mengde på lav intensitet. En del av disse syklistene er i bedre form enn meg og deres lave intensitet ble middels intensitet for meg. Dette var siste del av base treningen, base 3, og skulle egentlig hatt en del økter med høy intensitet (men under max). Jeg prøvde å gjøre en mellomting, bli med på mellomlange økter, ca. 4 timer, med kontrollert lav intensitet og lure meg til noe økter hvor jeg gjorde forsøk på å få inn litt høyere intensitet. I tillegg så hadde jeg 2 hvileøkter med 2,5 timer varighet.

Jeg vet ikke om mitt opplegg var bedre enn de andres som hadde 4+ timer rolig hver dag. I fjor hang jeg med de beste hver dag. Hver dag ble da lik, jeg lå mye i litt over recovery sone, i tillegg så ble det alltid litt i høyere soner også. Erfaringen fra den gang var at det også fungerte greit. Erfaringen fra i år så langt er at opplegget jeg har fulgt fungert greit. Erfaringen fra i fjor var at det er bedre å ha en liten tur på hviledagen enn ingen sykling. Det fungerte greit i år også. En annen erfaring fra i år er at 4 timer med rolig faktisk ødelegger litt for kvalitetsøkt dagen etterpå. Sykling er en low impact sport, men det finnes likevel en maksgrense for lengde på restitusjonsøkter.

Jeg er litt bekymret for at jeg har hatt litt lite intensitet denne måneden, men det er ikke mye jeg har kunne gjøre med det p.g.a. forkjølelse og etterfølgende irritert hals ved belastning. Det vil vel vise seg mer nå etter hvileuken jeg er inne i er over og jeg skal starte med "build" fasene i treningen, med enda litt høyere intensitet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar